top of page
קלוב התעופה לישראל לוגו

קלוב התעופה לישראל (ע"ר 580002855)

Sky

מי אנחנו?

ארגון הגג של ספורט-התעופה בישראל. איגוד ספורט המאגד את כלל תחומי ספורט התעופה בישראל (דאיה, צניחה-חופשית, גלישה-אווירית, מצנחי-רחיפה וטיסנאות).
הארגון מסונף לפדרציה הבינלאומית לספורט התעופה FAI. הארגון מייצג את ישראל בפורומים הבינלאומיים של ספורט התעופה ומנהל את פעילויות התחרויות בישראל בהתאם לכללי הפדרציה הבינלאומית.
חברי הארגון משתתפים בתחרויות בינלאומיות ומייצגים את ישראל בנבחרות לאומיות.
עמותה רשומה מספר 580002855.

קלוב התעופה לישראל - טיסנים

בעלי תפקידים

חברי הועד המנהל: דן ארזי, קובי יצחקוב, אלי יקירביץ, דרור בר ניר, רומן קריפק , אלכסנדרה ורשבסקי, נטע כנפי ,זהר דוידוביץ

The_Aero_Club_of_Israel_logo (1).png

יו"ר הועד המנהל: דן ארזי

The_Aero_Club_of_Israel_logo (1).png

חברי ועדת הביקורת:  ארז טל

The_Aero_Club_of_Israel_logo (1).png

רקע היסטורי

קלוב התעופה הוא בין מניחי התשתית התעופתית האזרחית והצבאית של הישוב היהודי בארץ ישראל ושל מדינת ישראל. דורות של נערים שהחלו את דרכם התעופתית בקלוב המשיכו לחיל האויר (כגון הנשיא לשעבר עזר ויצמן ז"ל) ולחברת התעופה הלאומית "אל-על". עד קום המדינה שימש למעשה קלוב התעופה כזרוע האוירית של ההגנה והפלמ"ח.


במרץ 1933 מוגשת הבקשה הרשמית לממשלת המנדט להקמתו של קלוב יהודי לתעופה בשם "הגמל המעופף". צבי נדב ודוד הלברשטט משמשים בו כמדריכי תעופה ומחדירים את תודעת ספורט הדאיה בקרב קבוצות של צעירי הישוב. לזכות הגמל המעופף עומד אף ניסיון להקים חברת תעופה בארץ ישראל לקיום טיסות בכל רחבי הארץ ובעבר הירדן, אך ניסיון זה נתקל בהתנגדות השלטונות הבריטיים. ב – 27 לדצמבר 1935 משנה הקלוב את שמו ל"קלוב ארצישראלי לתעופה". לימים יתוקן השם ל"קלוב התעופה לישראל". לצידו מוקם ארגון נח"ת – נשים חובבות תעופה.


באפריל 1935 נערך בארץ אירוע ספורטיבי רב משתתפים ורב משמעות – המכביה, ובו הוצג לראשונה ספורט התעופה. המשלחת היחידה מחו"ל שעסקה בספורט זה היתה מגרמניה והיא אף הביאה עמה כמה דאונים בדרך הים. חברי הקבוצה התעופתית הגיעו לתחרות מתוך כוונה לא לחזור יותר לגרמניה, ואכן אנשים אלו, ובתוכם אמיל פוהורילה, יהיו ממניחי היסודות המקצועיים של קלוב התעופה וכן ממטפחי הרעיון להקים ארגון צבאי תעופתי במחתרת, תחת כיסוי קלוב התעופה. ואכן, קלוב התעופה משתלב בפעילות הביטחונית של מה שנקרא "הישוב המאורגן" והשליטה בו עוברת לידי אנשי ההגנה ובראשם בן-גוריון.


בזמן מלחמת העולם השניה נכנס הקלוב לתחום הטיסה הממונעת והופך בעצם למחלקת הטייס של הפלמ"ח. ב – 1942 מוקמת יחידה אווירית במסגרת הפלמ"ח וכ – 30 איש עוברים קורסי דאיה וטייס במסווה קלוב התעופה. ארגון נח"ת פעיל במיוחד בנושאי גיוס כספים וכך מתאפשרת רכישת שני מטוסי Tiger Mott המשמשים לכאורה לאימון בני הנוער. לאחר נובמבר 1947, כאשר ענני מלחמת השחרור באופק, משתתפים מטוסים אלו בכמה פעולות אויריות להגנת הישוב, כולל גיחת צילום מחוץ לגבולות המנדט.


עקב גיוס מדריכי הקלוב לצה"ל ומסירת מטוסי הקלוב ל"שרות האוירי" (לימים חיל האויר) שותקה פעילות הקלוב בזמן מלחמת העצמאות. לאחריה, חזר הקלוב לתפקד במתכונתו המקורית. עם זאת נמשכו הקשרים בין חיל האויר לקלוב במשך שנים רבות, במיוחד במסגרות גדנ"ע אויר.


בשנת 1951 מתקבל קלוב התעופה לישראל כחבר בפדרציה הבין-לאומית לאוירונאוטיקה (FAI). גוף זה, שנוסד כבר ב – 1905, הוא המוסד הבין-לאומי העליון (והיחידי) לתעופה ספורטיבית. הוא קובע את הכללים, מפקח על התחרויות ומאשר את השיאים. הצטרפות הקלוב והיותו הנציג הרשמי בארץ היא הכרה בקלוב כמוסד האחראי לספורט התעופה בארץ והמיצג אותו בעולם. עם השנים נציגי הקלוב ב – FAI אף הגיעו לעמדות בכירות בו (סגן נשיא, גזבר, ואף נשיא – יו"ר הקלוב דאז עמוס ישי ז"ל). לרגל מגבלות תקציביות חמורות בשנים האחרונות, שלא אפשרו שליחת נציגי הקלוב לישיבות וכינוסי ה – FAI, לא נכללים כרגע נציגים של הקלוב בהנהלה ובועדות של הארגון.

מבנה ופעילות כיום

קלוב התעופה לישראל – מרכז, הינו עמותה רשומה המהווה ארגון גג של חמש עמותות העוסקות במגזרים שונים של הספורט התעופתי:

האיגודים הנ"ל פועלים במסגרת התאחדות "אילת" לספורט לא-אולימפי.

ספורטאי אגודות הקלוב משתתפים דרך קבע בתחרויות בעולם  וזוכים להישגים בין-לאומיים מרשימים.

קלוב התעופה לישראל

קלוב התעופה מרכז (ע"ר) 580002855

האגודה הישראלית  לגלישה

אווירית (ע"ר) 580088631

האגודה הישראלית

למצנחי רחיפה

האיגוד הישראלי לצניחה

חופשית (ע"ר) 580007656

ק.ה.ל. דאייה (ע"ר)

580087757

ק.ה.ל. טיסנאות (ע"ר)

580097699

מטרות העמותה

מטרות העמותה הן לעסוק בספורט התעופה, לפתח ולפעול למען קידומו בישראל על צורותיו ומגמותיו הספורטיביות, החינוכיות, הטכניות, המדעיות, הארגוניות והמשקיות.

לקלוב התעופה לישראל  יש סניפים ומועדונים רבים בישראל הפעילים בתחומי פעילות הקלוב וסניפיו מבוססת על חינוך לערכים גבוהים ואהבת ספורט-התעופה. אנו גוף הנתמך על-ידי מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט. 

אחוז גדול מבוגרי קלוב התעופה לישראל הינם מטיסי מזל"טים בצה"ל, טייסים ואנשי צוות אוויר, מהנדסים, מהנדסי אוירונאוטיקה ואנשי הייטק במגזר העסקי הישראלי.

positions
bottom of page